Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Børnehuset

Velkommen til Børnehuset Borris
Børnehuset Borris er en dejlig beliggende vuggestue og børnehave med fantastiske inde- og udearealer og et meget dedikeret personale.

I Børnehuset har vi et stort fokus på det enkelte barns trivsel, læring, udvikling og dannelse. Dette sikrer vi ved at etablere et pædagogisk læringsmiljø der veksler mellem leg, planlagte vokseninitierede aktiviteter, spontane aktiviteter, børneinitierede aktiviteter samt daglige rutiner.

Vi har løbende fokus på at skabe samt videreudvikle trygge, indbydende, lærerige og udviklende lege- og læringsmiljøer i inde- og uderummet så det tilgodeser det enkelte barn samt børnegruppen som helhed bedst muligt. 

Børnehuset er en del af helheden i Borris med skole, SFO, børnehave, vuggestue og dagpleje.
Børnehaven er normeret til 63 børn i alderen 2,10 til 6 år. Vuggestuen er normeret til 12 børn i alderen 0 til 2,10 år.

Grundstenen i Børnehuset er en anerkendende kommunikation og kultur. Vi vil gerne kendes for at være et fleksibelt sted med plads til spontanitet og forskellighed. Vi har fokus på den åbne, tætte og nære relation til børn og forældre. 


I Børnehuset arbejdes der med aldersopdelte grupper i tidsrummet mellem kl. 9.00 og 12.00.

Børnehuset er fordelt på følgende grupper:

  • 0-2,10 år - Larverne: Hverdagen i vuggestuen er præget af børnenes helt grundlæggende følelsesmæssige behov såsom behovet for tryghed, tilknytning, trøst, opmuntring og beroligelse. Der er fokus på den gode og trygge vuggestuestart gennem en høj grad af forudsigelighed, omsorg og nærvær. I vuggestuen foregår der mange forskelligartede aktiviteter inde såvel som ude. Der er stor fokus på at børnene bliver socialiseret, stimuleret og udfordret. Gruppen har stor fokus på at opdele sig i mindre grupper - for at kunne se samt tilgodese det enkelte barns behov. 
  • 2,10-3 år - Mariehønsene: Gruppen bruger meget tid på hvad det vil sige at gå i børnehave og lære de daglige rutiner i Børnehuset. Gruppen har ligeledes fokus styrke samt udvikle børnenes selvhjulpenhed. Der er fokus på den gode og trygge børnehavestart gennem en høj grad af forudsigelighed, omsorg og nærvær. 
  • 3-4 år - Sommerfuglene: Gruppen oprettes, når det vurderes at Mariehønegruppen bliver for stor, for fortsat at sikre den trygge og rolige opstart. Gruppen opstår som oftest i januar måned.  
  • 4-5 år - Græshopperne: Gruppen er institutionens udegruppe. De drager hver dag ud i naturen kl. 9.00 og vender hjem igen til Børnehuset ca. kl. 12.00. Gruppen har stor fokus på at skabe naturoplevelser samt naturaktiviteter i nærområdet. 
  • 5-6 år - Brumbasserne: Gruppen er for vores førskolebørn. Gruppen har stor fokus på at gøre børnene mere selvhjulpne, robuste og skoleparate. Dette foregår i et tæt samarbejde med Skole og Sfo.

 

Vi har i Børnehuset valgt en aldersopdelt gruppestruktur, da vi mener, at vi højere grad kan yde en mere målrettet pædagogik med en aldersopdeling af børnene. Når vi arbejder med aldersopdelte grupper målrettes aktiviteterne til børnenes udviklingsniveau. Ligeledes mener vi, at det skaber en stor værdi, at børnene fra en tidlig alder følges med deres årgang - som de skal have en tæt tilknytning til i deres fremtidige skolegang. Der kan hermed skabes grobund for dannelsen af værdigfulde relationer børnene imellem fra en tidlig alder. 

Vi er bevidste om, at børn på forskellig alders- og udviklingsniveau også har stor gavn samt glæde af hinanden. Vi finder det vigtigt, at der er tider på dagen, hvor børnene har mulighed for at spejle sig i hinanden - på tværs af alder og udviklingsniveau. De yngste børn har stor gavn af ældre rollemodeller at spejle sig i - og de ældste børn lærer at tage hensyn til samt hjælpe de yngste børn. Dette tilgodeser vi ved at børnene er sammen i begyndelsen af dagen samt slutningen af dagen. I dette tidsrum benyttes inde- og uderummet af alle. Her har børnene mulighed for, på eget initiativ, at vælge hvor - og med hvem - de ønsker at lege. Vi tilrettelægger ligeledes i løbet af året forskellige særlige aktiviteter og temaer på tværs af institutionen - for at tilgodese samt udvikle børnefællesskaber på tværs af alder.